پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230365
تهديد مرزهاي عاطفي در روابط اينترنتي/ ساماندهي فضاي مجازي در اولويت نيست
تاریخ انتشار : 1399/07/08 09:57:14
نمایش : 1451
گاها آسيب هاي فضاي مجازي خسارات جبران ناپذيري را به دنبال دارد و به نظر مي رسد آگاهي بخشي در راستاي استفاده درست، نظارتها، ساماندهي و راه اندازي شبکه ملي اطلاعات مي تواند بخش قابل توجهي از اين مشکلات را کاهش دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از سفير افلاک، طي سال هاي اخير شبکه هاي اجتماعي به سرعت برق و باد گسترش يافته، در ابتدا نام هر يک از اين شبکه ها براي همه غريبه بود اما طولي نکشيد که داشتن يک گوشي هوشمند براي هر فرد يک ضرورت محسوب شد.

اگرچه در گذشته هاي نه چندان دور خبري از گوشي و تبلت نبود، اما در اندک زماني گوشي موبايل براي تک تک افراد جامعه يک نياز شد به طوري که اين روزها لحظه اي جدا شدن از گوشي موبايل غير قابل تصور است.

آسيب هاي فضاي مجازي بر هيچ کسي پوشيده نيست، آسيب هايي که گاه متلاشي شدن زندگي، اعتياد، مشکلات اخلاقي و تخلفات را به دنبال دارد، اين تهديدها دلايل مختلفي دارد که با آگاهي بخشي و ساماندهي در اين فضا، بخشي از مشکلات برطرف مي شود.

استفاده نادرست از فضاي مجازي و آسيب به خانواده

فريبا احمدي کارشناس خانواده در گفت و گو با خبرنگار سفير افلاک اظهار داشت: انسان يک موجود اجتماعي است و نياز دارد که ارتباط کلامي با ديگران برقرار کند، اعضاي خانواده در کنار هم علاوه بر اين که مي توانند از دغدغه هاي هم مطلع شوند، يک فضاي صميمي بين اعضا ايجاد مي شود که همه افراد با تکيه بر خانواده و اين که در مشکلات کنار همديگر شريک هستند مي توانند موفق باشند.

وي افزود: متاسفانه در برخي از موارد اعضاي خانواده هر يک ساعت هاي زيادي را در طول روز در فضاي مجازي سپري مي کنند و به جاي ارتباط کلامي با يکديگر، گاهي از همين فضا براي اعضاي خانواده پيام مي فرستند.

اين کارشناس خانواده تصريح کرد: رفته رفته اين کاهش روابط سبب سردي بين اعضاي خانواده مي شود و در برخي از موارد فرزندان خانواده ساعتها در اين شبکه ها پرسه مي زنند که مشکلاتي ايجاد مي شود.

احمدي با اشاره به اين که اين فضا گاهي سبب طلاق بين زوجين مي شود گفت: مي توان گفت که گاهي حضور بيش از اندازه زوجين در اين فضا سبب طلاق هاي عاطفي مي شود در حالي که مي توان از فضاي مجازي به درستي براي افزايش اطلاعات و اخبار استفاده کرد.

وي بيان کرد: استفاده نادرست از اين فضا سبب آسيب به خانواده مي شود در صورتي که اگر خانواده نسبت به اين فضا اطلاعات و آگاهي لازم و طريقه درست استفاده از آن را داشته باشند نه تنها آسيبي به خانواده وارد نمي شود بلکه از بستر فضاي مجازي به درستي استفاده مي کنند.

اين کارشناس خانواده افزود: در خانواده اي که پدر و مادر مدام نگاهشان به گوشي موبايل است، فرزندان هم خود را با تبلت ها سرگرم مي کنند که عدم کنترل کودکان در اين فضا مي توانند آينده اي سخت را ايجاد کند.

خسارات جبران ناپذير کودکان ازفضاي مجازي

سهيلا کرمي روانشناس با اشاره به تاثير فضاي مجازي بر کودکان اظهار داشت: امروزه کودکان در صورتي که برنامه ريزي لازم در طول روز براي آنها نشود بيشتر وقت خود را در فضاي مجازي مي گذارنند، گاهي اين حضور زيادي خسارت هاي جبران ناپذيري را براي کودکان به دنبال دارد.

وي بيان کرد: تبلت اين روزها يکي از وسايل بازي کودکان شده، بازي هاي خشونت آميز گاهي کودکان را در اين فضا غرق مي کند که ممکن است علاوه بر اعتياد به اين فضا، خطرات و صدمات ديگري را به دنبال داشته باشد و عدم نظارت والدين مي تواند آنها را در اين فضا به نابودي بکشاند.

کرمي تصريح کرد: امروزه ضروري است تا والدين مهارت استفاده کردن از رايانه و اينترنت در فضاي مجازي را داشته باشند تا بتوانند بر حضور فرزندان خود در اين فضا نظارت بهتري داشته باشند تا به سمت ناهنجاري ها کشيده نشوند. در برخي از موارد هويت واقعي افراد در اين فضا مشخص نيست و به دنبال آن هزاران مشکل ديگر ايجاد مي شود.

کرمي گفت: آگاهي داشتن سبب مي شود تا همه افراد از اين فضا به درستي استفاده کنند و از ورود به دريچه تخلفات و جرائمي که اين روزها در اين فضا ديده مي شود دور شوند.

ضرورت راه اندازي شبکه ملي اطلاعات

حالا با توجه به مشکلات و دغدغه ها در فضاي مجازي، بيشتر از هميشه ضرورت راه اندازي شبکه ملي اطلاعات نمايان مي شود، شبکه اي که يکي از نيازهاي اصلي يک کشور است و تاکنون اين امر مهم اجرايي نشده است.

نبود شبکه ملي اطلاعات در کشور سبب شده تا برخي از اين فضا براي اغتشاش و آشوبها و يا تخلفاتي استفاده کنند که نمونه هاي آن در سال هاي قبل ديده مي شود، فضايي که از آن براي فراخوان ها و ديگر فتنه ها استفاده مي شد.

از سالها پيش بحث شبکه ملي اطلاعات در کشور مطرح شد و رهبر معظم انقلاب بر اين موضوع تاکيد فراواني داشتند تا جايي که در شهريور ماه امسال نيز بر اين موضوع بار ديگر تاکيد کردند؛ با توجه به اين که هم اکنون مديريت اين فضا توسط دشمن صورت مي گيرد، ضروري است تا با راه اندازي شبکه ملي اطلاعات اين فضا در داخل کشور مديرت شود و علاوه بر امنيت در اين فضا هزاران مشکل ديگر رفع شود.

دشمن اين روزها با تبليغات سو و مسموم تلاش دارد تا از طريق همين فضاي مجازي بتواند ضربه وارد کند در حالي که اگر شبکه ملي اطلاعات که يکي از نيازها و مطالبات است راه اندازي شود دشمن در بسياري از توطئه هاي خود ناکام مي ماند.

اما همه اين موارد سبب شده تا مجلس يازدهم در راستاي طرح صيانت از حقوق کاربران در فضاي مجازي و ساماندهي پيام رسان هاي داخلي اقدام کند و ۴۰ نفر از نمايندگان اين طرح را امضا کنند.

مهار آسيب هاي فضاي مجازي با کارهاي فرهنگي

فرهاد طهماسبي جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خرنگار سفير افلاک اظهار داشت: فضاي مجازي يک پديده اجتماعي است که با رشد تکنولوژي شکل گرفته  است و اين پديده دو وجه مطلوب و نامطلوب دارد.

وي افزود: بايد فرهنگ استفاده از تکنولوژي را به جامعه آموزش داد که ابتدا نهاد خانواده، سپس آموزش و پرورش و بعد از آن رسانه هاي جمعي براي نحوه صحيح استفاده از آن وظايفي را عهده دار شوند.

طهماسبي تصريح کرد: در همين راستا بايد آموزش، شناخت و آگاهي لازم داده شود و بعد نظارت به صورت غير محسوس شود، اگر نظارت ها محسوس باشد فرد به سمت پنهان کاري سوق داده مي شود و بايد کاملا غير محسوس و از خطرات آن و نحوه صحيح برنامه آگاهي داده شود.

جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت کار فرهنگي گفت: با کار فرهنگي بايد آسيب هاي فضاي مجازي را مهار و کنترل کرد و با اجبار و اقدامات سلبي نتيجه اي حاصل نخواهد شد.

ساماندهي فضاي مجازي در اولويت نيست

مهرداد ويسکرمي نمايندده مردم خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ساماندهي فضاي مجازي گفت: مردم از ما انتظار دارند مشکلات معيشتي‌شان حل شود و ضرورتي ندارد برخي نمايندگان طرح‌هايي که فوريت ندارند را به عنوان طرح فوريت‌دار مطرح کنند تا برخي که قصد تسويه حساب سياسي با مجلس دارند آن را بر سر مجلس علم کنند و بايد حواسمان باشد بهانه دست دشمنان ندهيم.

وي افزود: ساماندهي فضاي مجازي نياز به کار کارشناسي دارد و بايد از نظرات کارشناسان زيادي استفاده شود همچنين نياز به مديريت و ساماندهي دارد و بايد در اين مسير به گونه‌اي گام برداشت که افکار عمومي اقناع شود و به طور قطع اگر چه موضوع مهمي است اما در شرايط فعلي به هيچ وجه در اولويت مجلس نيست.

ويسکرمي تصريح کرد: در حال حاضر مهمترين مطالبه مردم معيشت و اقتصاد است و طرح‌هاي نمايندگان هم بايد حاوي اين پيام باشند که مجلس در تلاش براي حل مشکلات اقتصادي است. ساماندهي فضاي مجازي به معناي فيلترينگ پيام رسان‌ها نيست و قانونمند کردن آن مانند تمامي کشورها بايد در دستور کار قرار گيرد.

اين در حاليست که در حال حاضر چندين پيام رسان داخلي در کشور فعاليت مي کنند اما نبود زير ساخت هاي مناسب سبب شده تا با مشکلاتي همراه شوند، پيام رسان هايي که تقويت آنها براي در دسترس بودن افراد جامعه کار چندان سختي نيست و نياز به عزم و اراده جدي دارد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html